9.30-11.00 onsdag 16 oktober 16 Nycklar till ordförrådetHur ger vi barnen ett rikt och funktionellt ordförråd? Genom att läsa, läsa, läsa för dem och tala, tala, tala med dem, naturligtvis. Men också med hjälp av språklekar av alla de slag som syftar till att såväl presentera nya ord som att locka fram ord som redan finns i barnens passiva ordförråd. Vi måste förråda våra barn – vi måste ordförråda dem! Clas Rosvall, författare och språkpedagog, är pappa till "Jag vet en hund som heter Hugo ..." |
|
9.30-11.00 onsdag 16 oktober 17 Tillsammans växer vi!För Fredrik som alltid har lärandet i fokus är det viktigt med ett ledarskap som bygger på delaktighet, transparens och lyhördhet. Han arbetar med att se individen och utgår ifrån ett "tillsammans-perspektiv" vilket bevisligen får medarbetarna att växa. All utveckling startar inifrån varje individ! Fredrik Andersson rektor på Landskrona Bois Fotbollsakademi och en av 2013 års finalister till Lärarförbundets Skolledarförenings pris för innovativa skolledare. Ledarseminarium |
|
9.30-11.00 onsdag 16 oktober 18 Pedagogisk dokumentation – ett förhållningssätt till och verktyg för barns delaktighetMed hjälp av konkreta exempel beskriver Birgitta Kennedy en teorietisk och praktisk utgångspunkt hur det vidgar och fördjupar barns kooperativa och individuella lärande när barnen involveras i och bidrar till vårt gemensamma observations och reflektionsarbetet i vårt projekterande och utforskande. Birgitta Kennedy, pedagogista på förskolan Trollet Kalmar samt utbildare i Reggio Emilia Institutets pedagogista utbildning |
|
|
|
|
|
9.30-11.00 onsdag 16 oktober 19 Verktyg för alla sinnen stärker lärandet.Få konkreta tips om hur du hjälper barn och elever att införskaffa eller förankra ny kunskap genom alla sinnen. Visuellt -och auditivt stöd i lärandet. Andrea Walter de Perlet, mediepedagog på UR. Andrea är utbildad fsk-och F-3 lärare och har fler års erfarenhet inom båda verksamheterna. |
|
9.30-10.30 onsdag 16 oktober 20 I en tillgänglig förskola trivs alla barn
(obs! 1 timme) Lisa Andersson, rådgivare, SPSM |
|
12.00-13.30 onsdag 16 oktober 21 Tyvärr är seminariet inställt. |
|
||||
12.00-13.30 onsdag 16 oktober 22 Normkritisk pedagogikFörskollärare omges dagligen av massor av normer som kan vara svåra att få syn på. Är du själv riktigt normal? I detta seminarium utmanas dina fördomar kring kön, etnicitet, sexuell läggning och hudfärg. Torbjörn Messing, Jämt Skägg, utbildar skolledare och skolpolitiker på SKL och var ledamot i regeringens Delegation för jämställdhet i skolan (DEJA) |
|
12.00-13.00 onsdag 16 oktober 23 Förskolegårdens möjligheter
(Workshop – begränsat antal platser) Karin Nilsson, Fil mag i naturvetenskap, har arbetat på naturskola med fortbildningskurser i utomhuspedagogik för personal på förskol. Malmö Högskola. |
|
12.00-13.30 onsdag 16 oktober 24 Barn och leksaker i lek och lärandeLekens redskap erbjuder ett rikt underlag för barns begreppsbildning, kommunikation, utveckling av färdigheter. Leksakers egenskaper som medierande resurser i form av funktioner och betydelser är viktiga i barns lek och lärande. Valet av leksaker representerar en erbjuden mening och kommunicerar därigenom vuxnas perspektiv på barns aktiviteter. Krister Svensson, utbildad förskollärare, utbildning av förskollärare/fritidspedagoger och lärare. forskning och utbildning med anknytning till leksaker, lek och lärande och författare. |
|
||||
12.00-13.30 onsdag 16 oktober 25 Så som nu har det aldrig varit, så som nu kommer det aldrig mer bli.En inspirationsföreläsning om ett liv i förändring. Hur bygger vi goda relationer i en tid där våra barn föds med digitala navelsträngar och då tillgången till världens all kunskap verkar finnas i varje unges ficka. Vad menar Micke med att det inte handlar om tekniken, utan snarare om oss vuxna och vårt mod att låta de unga vara en smula och istället börja ta hand om oss själva? Lever vi dagen eller överlever vi den? Micke Gunnarsson driver idag sin drömplattform "Barnatro" tillsammans med sin fru Jenny. Han har snabbt blivit en flitig föreläsare i landet just kring barn och vår samtid. Micke är även grundare till Fredsuppdraget.se och kampanjen "MVG till varenda unge". |
|
14.30-16.00 onsdag 16 oktober 26 De sociala medierna som dokumentationsverktyg i förskolanHur tar vi i förskolan tillvara på de sociala medierna och använder de som information och dokumentationsverktyg. Om de oändliga möjligheterna att använda de sociala medierna som en portal för pedagogiskt arbete och utveckling i arbetslaget, och till varje enskild pedagog. Malin Ekberg arbetar som biträdande förskolechef på Västra Alléförskolan i Helsingborg. Brinner för allt som har med förskolans utveckling och framtid att göra. |
|
14.30-16.00 onsdag 16 oktober 27 Barn som utmanar
Erfarenheter och förmågor avgör hur vi möter vår omgivning. Hur kan barnet som hamnar i negativa samspelsmönster stödjas i sin utveckling? Britt-Lis Persson och Linus Skarp, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten |
|
||||
14.30-16.00 onsdag 16 oktober 28 Flerspråkighet i förskolanMånga barn lever i miljöer där det ibland inte finns tillgång till kamrater på modersmålet eller kompetenta talare av andraspråket. Föreläsningen tar upp vad man behöver tänka på när man följer språkutvecklingen hos flerspråkiga barn, och hur man kan stödja dem. Eva-Kristina Salameh leg logoped, med dr, Skånes universitetssjukhus. Har arbetat och forskat med flerspråkiga barn med språkstörning i många år |
|
14.30-16.00 onsdag 16 oktober 29 Mat som pedagogiskt verktygI Malmö vill vi lägga en tidig grund för hälsosamma matvanor och få barnen att lära känna och vilja välja bra mat. Barn har ett gränslös lärande och vi arbetar för att kockar och pedagoger samarbetar så att barnen får en närhet till maten och köket. Märta Bergkvist arbetar med den hållbara måltiden som inspiratörer och tillsammans med Rönnens förskola presenterar de olika metoder där man kan arbeta med mat som pedagogiskt verktyg. |
|
14.30-16.00 onsdag 16 oktober 30 Introduktionsperiod för nyexaminerade: Förskolechefers ansvar
(Workshop - begränsat antal platser) Anna Tornberg, ombudsman på Lärarförbundets centrala kansli och arbetar med bl a förskole- och legitimationsfrågor Ledare och mentorer |
|